måndag 10 september 2012

Leilas blåbärssmulpaj med vallmo

IMG_7070

I boken “One more slice” skriven av Leila Lindholm hittar ni det här fantastiska receptet på en smulpaj med blåbär & vallmo. Fantastisk god!

IMG_7069

Önskar jag hade tagit en bild när pajen låg på tallriken men det glömde jag totalt av. Nästa gång kanske!
Nedan följer i alla fall receptet som ni också kan hitta HÄR!

Hej hej!
Har kommit fram till att jag mer än gärna hade velat ha någon av Leila Lindholms böcker här hemma på hyllan. Hon bjuder på mängder av smarriga recept som är perfekta till fredagsmyset, festen eller bara när du får härliga vänner på besök. Like Like!! :-)

Leilas blåbärssmulpaj med vallmo
(ca 6-7 personer)

Du behöver:
Till smulpajen:
250 g kallt smör
1.5 dl råsocker
2.5 dl vetemjöl
0.5 dl blå vallmofrön
3 dl havregryn

Till fyllningen:
1.5 l frysta blåbär
1 dl strösocker
0.75 dl potatismjöl

Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Tärna smöret i små bitar och nyp ihop det med råsocker och vetemjöl tills det blir till en smulig deg. Blanda försiktigt i vallmofrön och havregryn utan att grynen går sönder för mycket. Blanda blåbär med strösocker och potatismjöl. Häll fyllningen i botten av en eldfast form eller gjutjärnspanna. Strö smuldegen över blåbärsfyllningen. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

Servera tillsammans med kall vaniljsås. Vill du göra egen så titta in HÄR!

Lycka Till!

Nu skall jag göra mig iordning inför denna lediga måndag!

Kram Kram

3 kommentarer:

  1. Ser helt ljuvlig ut! Vattnas i min mun!!!:-) kram och ha en underbar ledig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bara måste testa den Nina...den är s god att du inte vill missa den! Kram Anna

      Radera
    2. Lätt! Jag köpte boken igår!:-) kram Nina

      Radera